زلزله دیباج در استان سمنان را لرزاند (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) از کمک دانشجویان برای اثاث کشی خانه استاد تا معمای ترک تحصیل دانشجویان دکترا ! اتصالی برق پشت‌بام، منزل مسکونی را به آتش کشید + تصویر حادثه (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) افشاگری یک رسانه علیه قلیان اکسیژن| طرح مطالعاتی یامنفعت‌طلبی وبازی باسلامت جوانان؟ افشای راز قتل یکی از مدیران شهرداری به دست همسرش ماجرای استفاده بلاگر اینستاگرامی از آمبولانس در شیراز چه بود؟ پیش بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) | صدور هشدار سطح زرد در استان اعترافات تکان دهنده جوانی که مادر خود را به قتل رساند (۱۷ اردیبهشت) قصاص ۲ قاتل و فرصت دوباره زندگی برای سومین نفر کشف سه کیلوگرم تریاک از معده سرنشینان یک خودرو در بجستان (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تشدید نظارت بر اتاق‌های فرار تهران دستگیری متهم‌به‌جعل مهر‌های ادارات در مشهد شانه کردن مو چه تاثیری در سلامت و زیبایی آن دارد؟ رفع تندی غذا با چند راهکار ساده عوارض روانی سقط جنین روی مادر نقش موثر مامایی در کاهش آمار سزارین و افزایش زایمان طبیعی پوسیدگی‌های دندانی و افت عملکرد مغز و قلب | بیماری‌های دهان با بروز برخی سرطان‌ها ارتباط دارد هشدار! تزریق این دارو فقط باید در بیمارستان انجام شود آموزش عبور و مرور در خیابان را  از  خردسالی شروع کنیم
سرخط خبرها

حسرت ابدی برای هیجان آنی | شادی چهارشنبه‌سوری را به غم چهارشنبه‌سوزی تبدیل نکنیم!

  • کد خبر: ۲۱۶۵۹۱
  • ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۲۴
حسرت ابدی برای هیجان آنی | شادی چهارشنبه‌سوری را به غم چهارشنبه‌سوزی تبدیل نکنیم!
درست همان روزهایی که عطر بهار در فضای شهر می‌پیچد و مردم در تکاپوی سال جدید هستند یک آیین باستانی تحریف شده شادی نوروز را می‌سوزاند.

به گزارش شهرآرانیوز، مرور حوادث سال‌های گذشته در چهارشنبه‌سوری یادآور خاطراتی تلخ از این سنت غلط دارد که یا جان جوانان و نوجوانان را گرفته یا به قطع دست و کوری چشم و... منجر شده است.

درست همان روزهایی که عطر بهار در فضای شهر می‌پیچد و مردم در تکاپوی سال جدید هستند یک آیین باستانی تحریف شده شادی نوروز را می‌سوزاند.

متاسفانه به جای اینکه با اجرای درست این رسم دیرینه، با آرامش به استقبال سال نو برویم؛ با بی‌احتیاطی برخی شهروندان، حوادث تلخی رقم می‌خورد که برای خودشان و بقیه افراد خطرناک است و ممکن است به سوختگی، قطع عضو و حتی مرگ ختم شود.

استفاده از مواد محترقه و  منفجره، ترقه های مختلف، فشفشه‌های رنگارنگ و آتش زدن لاستیک خودروها ازجمله اقدامات خطرآفرینی است که  هرساله افراد زیادی را مصدوم می کند.

طبق اعلام سازمان اورژانس کشور، در بازه زمانی یکم تا نوزدهم اسفند در کل کشور شاهد افزایش ۱۸ درصدی تعداد آسیب‌دیدگان حوادث مرتبط با چهارشنبه آخر سال در مقایسه با پارسال هستیم؛ این آمار‌ها نشان می‌دهد که در این مدت تعداد فوتی‌ها ۱۷ درصد، قطع عضو ۴ درصد، آسیب به چشم ۲۸ درصد و سوختگی ۳۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

حالا در  روزهای منتهی به  آخر سال، شهروندان از  مناطق مختلف مشهد در  تماس با ما از  سروصداهای ناشی از  ساخت مواد محترقه در برخی محلات مشهد خبر می دهند و نگران سلامت و امنیت خود و فرزندانشان هستند.

حسرت ابدی برای هیجان آنی | شادی چهارشنبه‌سوری را به غم چهارشنبه‌سوزی تبدیل نکنیم!

ساخت مواد محترقه در  منازل

خانم شریفی با ارسال پیامکی به شهرآرانیوز با گلایه از سر و صدای زیاد نارنجک‌های دست‌ساز می‌گوید: سری به خیابان حرعاملی بزنید. شب و روز نداریم. صدای ترقه و نارنجک هر شب به گوش می‌رسد. امنیت جانی نداریم که حتی در خیابان رفت‌وآمد کنیم.

وی ادامه می‌دهد: چرا این منازل جمع‌آوری نمی‌شوند تا هرسال شاهد مصدومیت جوان ها و  نوجوان‌‌های بسیاری نباشیم؟

یکی دیگر از  شهروندان می‌گوید: انتهای خیابان چمن در  منطقه ۶ شهرداری مشهد، برخی افراد ساکن در منازل به ویژه جوان ها، برای ساخت نارنجک دستی اقدام می کنند، ما هیچ امنیتی نداریم. مسئولان مربوط هم گویا برای این گونه از منازل، هیچ تدبیری نمی اندیشند.

این‌ها تنها بخشی از پیام‌های شهروندان به سایت شهرآرانیوز است که حکایت از گلایه‌های مردمی و عدم امنیت برای آن دسته از شهروندانی دارد که حتی به عنوان رهگذر هم نمی‌توانند در این شب‌ها در خیابان ها رفت‌وآمد کنند.

ردپای مواد محترقه در فضای مجازی

جست‌وجوی ما در فضای مجازی نشان می‌دهد هر چه به روزهای پایانی سال نزدیک‌تر می‌شویم تبلیغات افرا سودجو برای فروش مواد محترقه در فضای مجازی هم بیشتر می‌شود، برای این افراد شیاد مهم نیست که گروه هدف، کودکان و نوجوانان هستند و با فروش به آن‌ها جان انسانی را به خطر می‌اندازند.

آن‌ها با ایجاد سایت‌ها و صفحاتی در زمینه خرید و فروش و آموزش نحوه تهیه و ساخت بمب و مواد محترقه فعالیت می‌کنند که متاسفانه بارها شاهد وقوع اتفاقات و حوادث ناگوار در این خصوص بوده‌ایم.

آمار تکان‌دهنده اورژانس کشور، در کنار حجم انبوه پیام‌های مردمی و فراوانی و در دسترس بودن مواد محترقه حتی در فضای مجازی، این هشدار را می‌دهد که آمار مصدومان در چهارشنبه آخر سال زیاد است، حالا باید دید مسئولان ذی‌ربط در این خصوص چه تمهیداتی اندیشیده‌اند.

حسرت ابدی برای هیجان آنی | شادی چهارشنبه‌سوری را به غم چهارشنبه‌سوزی تبدیل نکنیم!

برخورد قاطع با توزیع‌کنندگان مواد محترقه

به منظور پیشگیری از حوادث چهارشنبه‌سوری درخصوص نظارت و بازرسی‌های صورت گرفته با فرماندار مشهد گفت‌وگو می‌کنیم.

محسن داوری در این خصوص می‌گوید: طرح نظارت و  بررسی ها برای چهارشنبه سوری توسط نیروی انتظامی انجام شده و  درباره اقدامات پیشگیرانه تصمیماتی اتخاذ شده است.

وی با بیان اینکه چندین مورد با افراد توزیع‌کننده این مواد محترقه برخورد قاطع صورت گرفته است، تصریح می‌کند: مردم باید هوشیار باشند و از کودکان و نوجوانان خود مراقبت کنند تا در دام افراد سودجو نیفتند.

فرماندار مشهد می گوید: تعدادی از  مراکز محلی ساخت و  توزیع مواد محترقه در  سطح شهر شناسایی شده اند که  پس از  جمع آوری مواد محترقه، این مراکز پلمب خواهند شد.

کشف ۱۵۰ کیلو مواد پیش‌ساز ترقه از یک واحد صنفی در مشهد

فرمانده انتظامی مشهد همچنین درخصوص اقدامات پیشگیرانه و دستگیری افراد متخلف می‌گوید: واحدهای صنفی که اقدام به فروش موادمحترقه می‌کردند شناسایی، کشف و پلمب و افراد متخلف به دادسرا احضار شدند.

سردار نگهبان بیان کرد: با تلاش ماموران کلانتری «پنجتن مشهد» ۱۵۰ کیلوگرم مواد پیش‌ساز ترقه‌های دست‌ساز خطرناک در بازرسی از یک واحد صنفی متخلف کشف شد.
وی افزود: از شهروندان تقاضا می‌شود علاوه بر آموزش فرزندان خود درباره خطر‌ها و عواقب جبران‌ناپذیر استفاده از موادمحترقه دست‌ساز، هر گونه مورد مشکوک را از طریق تلفن ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.

آماده‌باش بخش سوختگی بیمارستان امام رضا(ع) در روز‌های پایانی سال

دکتر سیدحسن طاووسی، فوق‌تخصص جراحی پلاستیک با تأکید بر اینکه اورژانس بخش سوختگی بیمارستان امام رضا(ع) از هم‌اکنون در حالت آماده‌باش برای روز‌های منتهی به چهارشنبه پایان سال قرار دارد، افزود: بخش سوختگی این بیمارستان کل استان را پوشش می‌دهد که بیشترین موارد مراجعه‌های اخیر به این بخش مربوط به برق‌گرفتگی و سوختگی با بخاری‌های نفتی و انفجار گاز به‌خصوص در سرما‌های اخیر مشهد و استان بوده است که عمده آن به دلیل استفاده نکردن از وسایل استاندارد، بی‌احتیاطی، عدم کنترل و مراقبت فرزندان به‌خصوص در آشپزخانه و محل پخت‌وپز غذا و ... بوده است.

وی با ذکر این نکته که پیوند پوست برای بیماران دچار مشکلات سوختگی انجام می‌شود که نوع این عمل بسته به سطح سوختگی دارد، هرچند که آن شکل اولیه را نخواهد یافت، ادامه داد: بار اقتصادی هزینه‌های درمان سوختگی بسیار زیاد است و هر قدر هم که هزینه شود، عضو به وضعیت قبل از حادثه باز نمی‌گردد و به همین دلیل بهتر است روی موضوع پیشگیری که به مراتب بهتر از درمان است، کار شود.

وی عنوان کرد: ما اگر به میزان ۱۰ درصدِ هزینه درمان روی موضوع پیشگیری کار کنیم به مراتب سود چند برابری در حفظ و ارتقای سلامت جامعه خواهیم داشت و نمونه موفق آن آموزش‌های سال‌های اخیر در موضوع چهارشنبه آخر سال و انعکاس بسیارخوب و اثربخش رسانه‌ها در این خصوص بوده است.

حسرت ابدی برای هیجان آنی | شادی چهارشنبه‌سوری را به غم چهارشنبه‌سوزی تبدیل نکنیم!

افزایش ۱۰۷ درصدی حوادث چهارشنبه آخر سال در مشهد

مسئول روابط عمومی مرکز اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بر اساس آمار و اطلاعات از ابتدا تا ۲۴ اسفندماه پارسال ۱۳۸ نفر بر اثر حوادث مربوط به چهارشنبه آخر سال به اورژانس‌های بیمارستان‌های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد مراجعه کرده‌اند که نسبت به سال پیش از آن ۱۰۷ درصد افزایش داشته است.

محمد علیشاهی افزود: ۲۸ نفر از این افراد توسط اورژانس ۱۱۵ به بیمارستان منتقل شدند و ۱۱۰ نفر مراجعه شخصی به بیمارستان‌ها داشتند که از این تعداد ۱۰۹ نفر پس از دریافت اقدامات درمانی سرپایی لازم، مرخص و ۲۹ نفر بستری شدند.

وی با بیان اینکه عمده آسیب‌ها در این بازه زمانی صدمات دست، سر و چشم و پا بوده است، ادامه داد: از ابتدای اسفند امسال تاکنون ۲ مورد سوختگی درجه یک و دو در مشهد ثبت و گزارش شده که توسط کارشناسان اورژانس به آنان امدادرسانی شده است.

آماده‌باش آتش‌نشانی مشهد

معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی مشهد با بیان اینکه به منظور امدادرسانی بدون وقفه به حوادث احتمالی چهارشنبه آخر سال، ۵۶ ایستگاه آتش‌نشانی در مشهد در حال آماده‌باش کامل است، گفت: نقاط حادثه‌خیز سال گذشته شناسایی شده و خودرو‌های آتش‌نشانی در این نقاط مستقر می‌شوند.

آتشپاد دوم مهدی رضایی با بیان اینکه هزار و ۶۰۰ آتش‌نشان در ۵۴ ایستگاه کلانشهر ۳.۵ میلیون نفری مشهد خدمت‌رسانی می‌کنند که این نیرو‌ها در این ایام برای حفظ جان شهروندان در آماده‌باش کامل هستند، افزود: آتش‌نشانان و امدادگران سازمان در ۳۰ نقطه پرتردد و حادثه‌خیز مستقر خواهند شد.

وی ادامه داد: خوشبختانه در سال گذشته حوادث مرتبط با چهارشنبه آخر سال بسیار کاهشی بود و امیدواریم این روند امسال نیز ادامه داشته باشد.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->